Lydia Schwarz – De kruisdraagster (1e recensie)
Anna woont in de perfecte wereld. Vrijheid, gerechtigheid, tolerantie en vrede zijn in het Europa van de 22e eeuw werkelijkheid geworden. Door een uitgebreid systeem leeft iedereen het volmaakte leven, zonder ziekte en werkloosheid. Alle landen werken samen en oorlogen zijn verleden tijd. Voor iedereen wordt gezorgd, ieders identiteit is bekend en ieders schreden worden gevolgd. Maar Anna is niet hetzelfde als de mensen om haar heen. Niemand weet dat zij met gevaar voor eigen leven thuis een groot geheim bewaart.
Over het verhaal
Dikke mistflarden zweefden door de straten van mijn geboortestad en wikkelden zich ijskoud en vochtig rond mijn lichaam, alsof ze me wilden tegenhouden. Op deze koude novembermorgen leken de huizen door de mist nog grauwer en griezeliger dan ze bij helder weer waren.
Er stond ook nog eens een koude wind die recht in mijn gezicht blies. Ik dook weg in de kraag van mijn grijze ‘winterjas’, een waterafstotende overall die in feite niet meer was dan een dunnen regenjas. De staat reikte die elk jaar aan ons uit.
Ik slaakte een zucht. Het zou zo fijn zijn om nu thuis in bed te liggen. Het weer leek het vandaag speciaal op mij te hebben gemunt.
Het weer is alleen maar de toestand van de atmosfeer, die zich uit in de vorm van zonneschijn, regen, wind, warmte, kou, bewolking of zelfs mist, hield ik mezelf voor. Daar hoef je niet emotioneel van te worden. Je bent een appoloniër. Stel je niet aan!
Ik bleef even staan en haalde diep adem. Ik rechtte mijn rug, hief mijn kin op en liep doelbewust verder, het weer trotserend.
De weg naar mijn school voerde door een smal straatje tussen het oostelijke deel van de stad en het centrum. In het straatje werden mijn passen langzamer. In de verte hoorde ik de stemmen van de andere studenten. Het was niet ver weg, ik kon dadelijk opwarmen. Ik versnelde mijn pas. (blz. 5)
Anna woont ergens in Europa, in de 22e eeuw. Er zijn geen oorlogen meer en iedereen is gelijk. De maatschappij zorgt voor iedereen. Jongeren kunnen kiezen uit de appolinische of de dionysische levensweg. Bij de appolinische levensweg is er veel aandacht voor orde en regels en zelfontplooiing, de dionysische levensweg zit vol religieuze gebruiken en plechtigheden. Anna heeft gekozen voor de appolinische levensweg. Ze volgt lessen op de universiteit. Ze woont samen met haar moeder. Haar moeder is ziek, maar niemand weet dat ze bij Anna woont. Haar moeder wil niet naar een ziekenhuis. Op een dag krijgt Anna van een onbekende man een briefje in haar hand gedrukt. Ze ziet dat er een symbool op staat geschreven. Het is een kruisteken. Verder staat er een tekst op het briefje: U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden. Anna vindt het een vreemde tekst. Ze besluit op de computer meer informatie over het begrip waarheid te zoeken. Ze komt er achter dat deze boodschap afkomstig is van christenen. Ze wist niet dat er nog christenen bestonden. Ze blijken zich dan ook te verstoppen voor de buitenwereld. Toch komt Anna met ze in contact.
Als verstijfd bleef ik op mijn rotsblok zitten en probeerde te verwerken wat ik allemaal had gehoord. De opgewekte melodie en harmonieuze stemmen gingen helemaal langs me heen, en pas toen ik Lois’ wang lichtjes tegen mijn arm voelde trillen, besefte ik dat het meisje mee zat te zingen. Ook haar broers, die een beetje zaten te stoeien, zongen uit volle borst mee.
Mijn hersens draaiden op volle toeren, maar mijn verstand kon amper bevatten wat ik zo-even had gehoord. Deze christenen geloofden in een god die de wereld had geschapen en de mensheid met die god had verzoend. Ze zetten hun vraagtekens bij alles wat het humanium en de humaniti perfecti ons hadden geleerd. Ze zetten hun vraagtekens bij het hele dualistische systeem met de apollinische en dionysische levenswegen!
Ik dacht aan de woede-uitbarsting van meesteres Akbaba. Ik dacht aan de Bijbel die uit de bibliotheek was verdwenen. Ik dacht aan Kephas en de plas bloed op straat. Langzaam drong het tot me door dat ik betrokken dreigde te raken bij iets wat verderging dan een briefje, de zoektocht naar de waarheid en een werkstuk voor geschiedenis. Adonis. Ik moest hem over deze bijeenkomst vertellen. Nee, dat mocht niet. Ik mocht niemand vertellen wat ik hier onder de grond meemaakte. Mijn hart klopte onrustig.
De muziek ging langs me heen. De christenen stonden nu zelfs in hun handen te klappen en met hun voeten op de grond te stampen. Wat zongen ze nu? Ze bedankten die Jezus omdat hij aan het kruis was gestorven en hun zonden had meegenomen. Gek! Ze waren stapelgek! (blz. 95)
Anna heeft meerdere geheimen die ze met niemand kan delen. Iedereen denkt dat haar moeder dood is, maar die woont verstopt bij haar thuis. Anna heeft contact gehad met de christenen en wil meer weten over deze mensen. Kan ze al haar geheimen blijven verstoppen? En dan wordt ze ook nog verliefd…
Mening over het boek
Recensie van Ikvindlezenleuk (Mathilde) (ouder dan 18 jaar)
Heb je het boek uitgelezen?
Ja
Wat vind je van het boek?
★★★☆☆
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Het boek heeft een mooie voorkant, Ik vond de tekst op de achterkant leuk
Welke steekwoorden passen bij het boek?
fascinerend, geheimzinnig, saai, spannend, verrassend
Hoe kom je aan het boek?
gekregen van de uitgeverij om er een recensie over te schrijven
Zitten er plaatjes (illustraties) in het boek?
Nee
Wat vind je leuk aan het boek?
Het verhaal speelt zich af in een toekomst waarin Europa 1 land is geworden. Het lijkt een maatschappij waarin iedereen gelijk is, maar dan ontmoet Anna mensen die zich christenen noemen. Voor hen blijkt de wereld anders te zijn…
Wat vind je niet leuk aan het boek?
Er worden veel bijvoeglijke naamwoorden gebruikt. In het begin stoorde mij dat. op een gegeven moment werd het verhaal interessant genoeg dat me dat minder ging opvallen.
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Ik wil Felix ontmoeten, omdat hij me een leuke en interessante jongen lijkt
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Dit boek is het eerste deel in een serie
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Moeilijk
Zitten er moeilijke woorden in het boek?
Ja
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Kun je dan een voorbeeld geven van moeilijke woorden? Wat heb je gedaan toen je deze woorden tegenkwam?
appoloniër, atmosfeer, humanium
Wil je het boek nog een keer lezen?
Ik wil het boek misschien nog een keer lezen, Weet ik niet
Voor wie zou dit een leuk boek zijn?
Voor jongeren vanaf 15 jaar