Joke Janssen – Lang leve chocola! (1e recensie)
![](https://www.ikvindlezennietleuk.nl/wp-content/uploads/2017/04/janssen-lang-leve-chocola.jpg)
Petra (bijna 13) heeft moeite om haar draai te vinden in de brugklas. Gelukkig heeft ze Wouter. Haar achtjarige pleegbroertje helpt haar met al haar huiswerk. Maar als Wouter Petra’s huiswerk snapt, is zijn eigen schoolwerk dan niet te simpel? Inderdaad, Wouter verveelt zich te pletter bij die slome meester Lucas. Petra besluit Wouter te helpen, met desastreuze gevolgen … En wie is die man in het park? Is dat een stalker? En waarom kan Petra’s vader nou nooit eens een keertje normaal doen? Trouwens, de rest van Petra’s familie én haar vriendinnen zouden ook best wat normaler kunnen doen …
![ikvindlezenNIETleuk meer info over boek](https://www.ikvindlezennietleuk.nl/wp-content/uploads/2022/01/ikvindlezenNIETleuk-meer-info-over-boek.png)
Over het verhaal
Die engerd was er. Alweer! En vandaag zei hij niet alleen: ‘Goedemorgen, dames.’ Neenee – scary, scary, scary! – vanochtend zei hij na zijn ‘Goedemorgen, dames’ ook nog: ‘Veel succes op school, Dominique.’ Veel succes op school, Dominique? Hij kent Dominiques naam… Creepy. Dominique en ik dachten dat hij gewoon een enge, vieze man was. Zo’n vent die vanaf een bankje in het park meisjes begluurt. Wij vonden hem een beetje sneu. Zelfs als het keihard regent, zit hij op zijn bankje. Iedere ochtend. Wij lachten ons slap om die gast. De Parkgek. Een ongevaarlijke, zielige gek die niks beters te doen heeft dan rondhangen in het park. De man met het minst boeiende leven ter wereld. Maar is de Parkgek wel zo ongevaarlijk? Hoe kent hij Dominiques naam? Niet van ons in ieder geval. Wij zijn ons kapot geschrokken. Zaten op school nog na te trillen. Wat moet die freak van Dominique? Dadelijk doet hij nog enger… Brrr… (blz. 5)
Petra is 13 jaar en schrijft over haar leven in haar dagboek. Haar beste vriendin is Dominique. Petra zit in de brugklas, maar ze vindt het niet leuk op school. Ze vindt de vakken lastig en haalt onvoldoendes.
Woutertje vroeg waarom ik ‘van streek’ was. Vond het een sukkelig om aan hem te vertellen dat ik huilde over school en mijn mislukte ouders. Zijn moeder is net dood! Zoiets is wel ietsjepietsje erger dan rampzalige cijfers of slecht functionerende ouders.
Ik stamelde wat over moeilijke leerstof en zo. Het kleintje ging gelijk – blij! – rechtop in zijn raceauto-bed zitten en klapte in zijn handen: ‘O, dat kan ik wel fiksen. Makkie.’ ‘Wat nou makkie? Wat nou fiksen? Ga je Magister hacken om mijn cijfers te veranderen of zo?’ ‘Welnee, ik ga je helpen. Ik maak leerschema’s voor je en ik ga je overhoren. Ik heb stiekem in je boeken gekeken. De stof is niet moeilijk.’ Hoezo niet moeilijk? Ik heb twee onvoldoendes! Dus ik pissig tegen Wouter: ‘Niet moeilijk? Haal ik daarom alleen maar onvoldoendes?’ ‘Vanaf nu haal je nooit meer één onvoldoende’, beloofde Wouter. ‘Ik volg Magister al een tijdje, dus ik weet exact wat je moet leren en wat je binnenkort moet weten. Je leerde gewoon niet op de goede manier. Laat mij maar, het komt allemaal goed. het wordt leuk! We gaan samen leren! Ik heb er zin in! High five!’ (blz. 10)
Wouter is haar broertje. Hij zit op de basisschool, maar vindt het allemaal erg gemakkelijk. Hij verveelt zich. Hij vindt het ontzettend leuk om Petra te helpen met haar huiswerk. Zal Petra door Wouter haar huiswerk beter snappen? En hoe kan Petra ervoor zorgen dat Wouter het leuker heeft op school? En wat is er met die rare man uit het park? Wat maakt Petra nog meer mee?
Voorleesfragment
Bij dit boek is een voorleesfragment gemaakt. Klik op het plaatje hieronder om het begin van het boek te horen.Of klik hier om naar mijn YouTube-kanaal te gaan.
Mening over het boek
Recensie van Ikvindlezenleuk (Mathilde) (ouder dan 18 jaar)
1. Wat vind je van het boek?
★★★★☆
2. Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
De schrijver vroeg of ik het boek wilde lezen en recenseren. Ik heb het boek van de uitgeverij gekregen
3. Waar gaat het verhaal over?
Zie hierboven
4. Wie is de hoofdpersoon?
Petra is de hoofdpersoon
5. Zou je iemand uit het verhaal willen ontmoeten? Waarom? En wat zou je dan gaan doen?
Nee
6. In welke periode speelt het verhaal zich af?
In deze tijd
7. Waar speelt het verhaal zich af?
Thuis bij Petra en op school
8. Waarom moeten anderen dit boek lezen?
Het is een grappig dagboek van Petra waarin ze vertelt over de dingen die voor haar belangrijk zijn, zoals haar beste vriendin Dominique, haar broertje Wouter en haar prestaties op school
9. Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Dit is het derde dagboek van Petra. Dit boek is ook goed te lezen zonder dat je de andere dagboeken hebt gelezen
10. Wil je meer boeken van deze schrijver lezen?
Ja