Manjula Goedhart – Gunya en de dans van de Zeearend (1e recensie)

Karel, een Amsterdamse puber, gaat op vakantie naar Australië. Daar logeert hij op het landgoed van z’n tante. Hij leert er paardrijden als een cattle-boy en sluit vriendschap met Tim, de Aboriginal jongen. Samen met z’n nichtje Jenny ontdekt hij Mullyan’s Gully. Vanaf dat moment neemt de Zeearend Karel mee in een onafgemaakt verhaal, een verhaal over oude wonden, over je eigen weg durven gaan.

ikvindlezenNIETleuk meer info over boek

Over het verhaal

‘Hé, waar ga jij eigenlijk heen met vakantie?’
De vraag maakte een eind aan zijn gedachten. Hij keek Roy aan en haalde zijn schouders op.
‘Wij gaan naar Suriname man, met de hele familie!’
‘Gaaf…’ bromde Karel jaloers, ‘vliegen zeker.’
‘Wat dacht je dan man, zwemmen soms? Gewoon mijn oma opzoeken en een beetje rondkijken waar m’n moeder gewoond heeft, een houten huis op palen weet je, met bananen ervoor.’ Hij grijnsde breeduit. ‘M’n broer heeft er leren voetballen, ik natuurlijk niet, ik ben hier pas geboren.’
Karel had zijn aandacht alweer verloren. Hij keek naar een meisje twee banken voor hem met lang bruin haar. Ze zat met haar buurvrouw te fluisteren maar hij kon niet verstaan wat ze zeiden.
‘Nog even opletten, voordat jullie denken dat je al van alles af bent. Dit jaar…’ zei de docente Nederlands, ‘hebben we besloten jullie een uitdagend project op te geven voor de zomer. Het heet Grensverleggend. Het is de bedoeling dat iedereen…’ er klonk gezucht uit de klas en geroezemoes. Karel die een van de grotere jongens was en achterin zat liet een luide boer.
‘Ja, jij ook De Groot,’ zei de docente. ‘Dat iedereen na de vakantie een verslag mee naar school brengt over wat je hebt gezien of meegemaakt in die tijd. Het hoeft niet persé een lopend verhaal te zijn. Het kan bijvoorbeeld een verslag zijn met een aardrijkskundig uitgangspunt, of een onderzoek naar een stuk geschiedenis over de plek waar je bent geweest, of geschreven zijn als een documentaire, met interviews of vraaggesprekken. Voor de vrijere geesten onder jullie mag het zelfs een verzonnen verhaal zijn, maar wel gebaseerd op je vakantie-ervaringen. Als het maar iets weergeeft van waar je geweest bent, iets wat grensverleggend was.’ (blz. 7)

Karel heeft een geweldig idee. Zijn vader gaat in de zomervakantie naar Australië, naar de Aboriginals, voor zijn werk. Hij hoopt zijn vader zover te krijgen dat hij mee mag. Dan kan hij een verslag maken over de Aboriginals voor zijn schoolopdracht. En het lukt! Karel mag met zijn vader mee naar Australië. Ze gaan naar het huis van tante Rianne, de zus van zijn vader. Die woont al jaren in Australië. Rianne is getrouwd met een veeboer en ze wonen in ergens in de middle of nowhere. Karel heeft al snel vriendschap gesloten met Jenny en Tim. Jenny is de stiefdochter van Rianne en Tim is een Aboriginal jongen die op de boerderij werkt. Karel voelt zich hier helemaal thuis. Maar er gebeuren vreemde dingen. Een adelaar heeft hem bijna aangevallen, zo leek het in ieder geval. Joe, een oude Aboriginal, vertelt Karel dat hij een band met de adelaars heeft. Daar begrijpt hij niets van.

Ze zwegen een tijdje. In de stilte hoorde hij de krekels en de roep van een vogel. Heel in de verte cirkelden vijf kleine stippen in de lucht. Tim wees er naar. Carl schrok ervan. Het duurde even voordat hij het aandurfde iets over ze te vragen. ‘Wat bedoelde Joe eigenlijk, dat met die adelaars?’ Verrast keek Tim hem aan.
‘Ik weet ’t niet. Misschien heb je een soort verwantschap met de adelaars. Wij Aboriginal people hebben allemaal een verwantschap met een dier of plant. Dat dier is geschapen door de Ancestors en heeft speciale krachten, het kan je beschermen of iets leren. Dat zijn onze dreamspirits. Blanken hebben die band niet, maar jij blijkbaar wel. Ik weet ook niet waarom. Je bent echt familie van Jenny hè?’ (blz. 41)

Zal Karel er achter komen waarom de adelaar bij hem in de buurt komt? Leert Karel meer over de Aboriginals? Zal hij er een mooi werkstuk over maken?


Voorleesfragment

Bij dit boek is een voorleesfragment gemaakt. Klik op het plaatje hieronder om het begin van het boek te horen.
Of klik hier om naar mijn YouTube-kanaal te gaan.

Mening over het boek

Recensie van Ikvindlezenleuk (Mathilde) (ouder dan 18 jaar)
Heb je het boek uitgelezen?
Ja
Wat vind je van het boek?
★★★★☆ – goed
Waarom heb je dit boek uitgekozen om te lezen?
Ik vond de tekst op de achterkant leuk
Welke steekwoorden passen bij het boek?
avontuurlijk, fascinerend, geheimzinnig, romantisch, spannend, verrassend
Hoe kom je aan het boek?
gekregen van de schrijver om er een recensie over te schrijven
Zitten er plaatjes (illustraties) in het boek?
Ja
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Waarvoor worden de plaatjes gebruikt?
Als versiering
Wat vind je van de plaatjes? Passen ze bij de tekst?
Onderaan elke bladzijde staan kleine tekeningen
Wat vind je leuk aan het boek?
Het verhaal speelt zich af in Australië en daar heb ik een tijdje gewoond. Door het lezen kreeg ik heimwee 😉
Wat vind je niet leuk aan het boek?
xx
Is er iemand uit het boek die je in het echt zou willen ontmoeten? Wat zou je dan samen gaan doen?
Ik wil John ontmoeten, de oude Aborginalman. Ik ben benieuwd naar de verhalen die over zijn volk kan vertellen
Wil je nog iets anders vertellen over het boek?
Het is een spannend en geheimzinnig verhaal
Is het boek moeilijk of gemakkelijk te lezen?
Gemiddeld
Zitten er moeilijke woorden in het boek?
Ja
Heb je net ‘ja’ ingevuld? Kun je dan een voorbeeld geven van moeilijke woorden? Wat heb je gedaan toen je deze woorden tegenkwam?
Er komen regelmatig Australische woorden in het verhaal voor. Aan het einde van het boek zit een woordenlijst waarin deze woorden worden uitgelegd
Wil je het boek nog een keer lezen?
Ik wil het boek misschien nog een keer lezen, Ik wil andere boeken van deze schrijver lezen
Aan wie zou je dit boek aanraden?
Aan jongeren vanaf een jaar of 12 die houden van spannende en geheimzinnige verhalen