The Friday Five: 5 leestips

plaatje The Friday Five

The Friday Five is een idee van boekblogger Joost van NerdyGeekyFanboy. Elke week is er een ander onderwerp waarbij je vijf boektitels noemt. Door de blogs van alle deelnemende boekbloggers te lezen krijg je veel leestips. Veel leesplezier! Het onderwerp van deze week is ‘boeken die met een L beginnen’. Ik heb gekozen voor vijf heel verschillende boeken.

Heb je een leuk boek gezien dat je voor school wilt lezen? Vraag eerst aan je docent of dit boek mag. Staat het boek dat je wilt lezen niet op de lijst van je docent? Leg dan uit waarom je dit boek graag wilt lezen. Misschien mag het dan alsnog… En als het niet mag kun je het boek natuurlijk voor je plezier lezen 🙂

Bettie Elias – Losse handen
Karim is twaalf, maar tegen toeristen moet hij zeggen dat hij veertien is. Zes dagen per week werkt hij als kinderarbeider in een muffe koperslagerij in de Marokkaanse stad Fez. Via zijn vriend Youssef leert hij Robert kennen, een buitenlander die een gastenverblijf heeft. Robert wil Youssef en Karim helpen. Maar gaandeweg ondervindt Karim dat Roberts bedoelingen niet altijd even zuiver zijn. 
geschikt voor vmbo onderbouw, havo/vwo onderbouw, eerste graad, vmbo bovenbouw, tweede graad

Hanna Bervoets – Lieve CĂ©line
Brooke is een jonge, laagbegaafde vrouw uit Amsterdam-Noord met een passie voor zangeres Céline Dion. Na een reeks dramatische gebeurtenissen heeft Brooke nog maar één doel in haar leven: Céline zien optreden. Dus reist ze in haar eentje naar Las Vegas. 
geschikt voor vmbo bovenbouw, tweede graad, havo/vwo bovenbouw, derde graad

Jenna Evans Welch – Liefde & gelato
Een zomer in Italië verandert in een zoektocht naar een onbekende vader in dit sprankelende Young Adult-debuut vol grappige en sfeervolle beschrijvingen, mysterieuze dagboekfragmenten en vooral heel veel romantische verwikkelingen. Het lijkt heerlijk, de zomer doorbrengen in Toscane, maar aanvankelijk is Lina niet erg in de stemming voor de Italiaanse zon. Eigenlijk is ze er alleen maar omdat het haar moeders laatste wens was dat ze haar vader zou leren kennen. Maar wanneer ze het geheime dagboek van haar moeder in handen krijgt, verandert alles.
geschikt voor havo/vwo onderbouw, tweede graad, vmbo bovenbouw

Koos Meinderts – Lang zal ze leven
Op weg naar school ziet Eva een oude vrouw op het spoor staan, terwijl de slagbomen rinkelend naar beneden gaan. Ze bedenkt zich geen seconde en trekt de vrouw net op tijd weg voor een aanstormende trein. Met haar actie haalt Eva de krant en zelfs tv. Nieuwsgierig naar wie ze heeft gered, gaat Eva op bezoek bij de vrouw. En dan ontdekt ze de schokkende waarheid. `Ik wilde u nog wat vragen, zeg ik. ‘Toen op het spoor, hebt u mij toen niet horen roepen?’ Mevrouw De Graaf schrikt. ‘Heb je geroepen?’ ‘Geschreeuwd heb ik. Maar u keek niet op of om.’
geschikt voor vmbo bovenbouw, havo/vwo onderbouw, eerste graad, vmbo bovenbouw

Sander van Leeuwen – Liever geen applaus voor ik leef
Het leven van de twintiger Thomas zit op slot. Hij heeft het gevoel een toevallige bijkomstigheid te zijn van andere levens. Zijn dagen zijn een aaneenschakeling van herhalingen. Thomas probeert zichzelf wanhopig in beweging te zetten, maar er verandert niets. Dan krijgt hij een brief van een meisje dat hij niet kent: Anna. Ze woont in Schotland en stuurt hem zeer persoonlijke ontboezemingen. Thomas kan het tegen wil en dank niet laten om terug te schrijven, en er ontstaat een briefwisseling. De brieven worden steeds somberder, alles in Anna’s leven lijkt zwart te zijn. Het doet Thomas denken aan zijn beste vriend Frank, die een aantal jaren geleden uit het leven stapte. Op een dag vraagt Anna Thomas om haar op te zoeken. Dat is de vonk die hem eindelijk tot leven wekt: gedreven door schuldgevoel over de geschiedenis van Frank, besluit hij te gaan. Hij moet Anna redden. Maar zo eenvoudig blijken de zaken niet te liggen.
geschikt voor havo/vwo bovenbouw, derde graad


Deze boekbloggers doen ook mee met The Friday Five

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.